Uncategorized

Aggressiv markedsføring af turisme

For ikke så længe siden kom gæsterne til Møn af egen drivkraft. De søgte stilheden i landskabet og naturen. Med de senere år har vi set en eskalerende og aggressiv markedsføring af Møn som et sted til udendørs aktiviteter og arrangementer. Potentialeplan Kystdestination Møns Klint vil brande Møn som et sted for “fysisk vilde oplevelser i naturen”. Samtidig vil planen skabe “mulighed for at dyrke roen, stilheden og fordybelsen”.

Vildere og vildere

Hvert år får den et hak mere. Senest har Visit Sydsjælland Møn promoveret Møns Klint med et vildt stunt, hvor en berømt BMX-rytter går i land på en mobil anløbsbro. Skal turisterne ude i verden tro, at Møns strande er egnet til extremsport? Klippet fra Møn er fra 2:22 på videoen.

Stille turisme og zonering

Møns natur er ikke egnet til larmende aktiviteter og vilt outdoorliv. Vi har mange dyrearter, der er afhængige af uforstyrrethed. Og det skal stadig være muligt at opleve stilheden og naturens egne stemmer. Vi foreslår opdeling i zoner som kan tåle nænsomme aktiviteter, og zoner som bliver friholdt for markedsføring, udbygning med faciliteter og øget tilgængelighed.

Læs også:

1,4 mio frigivet til bosætningsformål

BØN-udvalgets indstilling